Meglepő, hogy René Clair és Bunuel kortársak voltak. Nagyon hasonló hatások érték őket, már ami a világpolitikai változásokat illeti, mégis ennyire különbözőek voltak. Nyilván az emberi tényezőt sem lehet elhanyagolni a filmkészítésben. Talán ettől művészet. Bár René Clair szerint nem az; legalábbis akkor még így látta. Ki tudja mit mondana ma. Na de lássuk mi a következő: 12. fejezet: A filmszerző. Megint egy magányos farkas? Biztos megint saját nézetek, sajátos módszer, meghökkentő végeredmény.

Éles fény és Marnie tudta mit kell tennie. Elindult, mert a másik oldalon egy képet látott:

 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/c/c3/La_regle_du_jeu.jpg/220px-La_regle_du_jeu.jpg

 

- Megint egy francia. - gondolta Marnie kicsit csalódottan. Aztán rögtön meg is lepődött, mert nem Franciaországba ért. 1946-ban New York City-ben találta magát. Ahogy alaposabban körbe nézett, rájött, hogy egy interjú helyszínén van, ahol nem más, mint Walker Evans, beszélgetett Jean Renoir-val.

Walker Evans amerikai fényképész, újságíró volt, jelenleg épp a Time magazinnak készített interjút Jean Renoir emigráns francia filmrendezővel, a költői realizmus egyik, ha nem a legjelentősebb alkotójával. Marnie sajnos nem a beszélgetés elejére ért oda; már javában folyt a diskurzus, éppen Renoir irodalmi adaptációkhoz való vonzódása volt a téma.

- 1926-ban pont Franciaországban voltam, mikor a Nana-t bemutatták. Azt kell, hogy mondjam, igen nagy a különbség a film és az eredeti történet között. Mi ennek az oka?

- Azt hiszem talán a kezdődő érdeklődésem az alakok lélekrajza iránt. Valószínűleg ennek köszönhető az is, hogy a fetisizmus és a szado-mazochizmus olyan erőteljesen van jelen benne. Nekem erről a történetről ez jutott eszembe, így jelent meg lelki szemeim előtt. Ez egyébként a későbbi filmekre is igaz. Már kész mű volt a fejemben mikor elkezdtünk forgatni.

- Akkor A szuka is ilyen módon készült?

- Igen. Ha jól megfigyeljük itt sem maradtam hű az eredeti történethez, sőt! Szinte teljesen feloldódott a filmvásznon a regény. Tulajdonképpen minden irodalmi adaptációmról elmondható, hogy mindössze kiindulópontként szolgáltak az improvizációimhoz.

- Akkor azt hiszem át is térhetünk A nagy ábránd-ra. Mit gondol, miben rejlett/rejlik a film sikere?

- Valószínűleg a közönség befogadóképességének. A háború küszöbén háborús filmet csinálni alapvetően nem jelent egyértelmű sikert, de azáltal, hogy a katonákat egy teljesen más perspektívából tudtuk bemutatni, fel tudtuk kelteni az emberek érdeklődését. Ezen túl pedig nem idealizáltuk a szereplőket; hétköznapi emberekről szól hétköznapi embereknek. A cselekmény is lényegre törő, nincsenek felesleges mellékszálak, hogy úgy mondjam sallangok. És természetesen Jean Gabin is nagyban hozzájárult a sikerhez.

- Annak ellenére, hogy ön nagypolgári, értelmiségi családból származik, mégis pont ezt az arisztokratikus réteget kritizálja A játékszabály-ban. Nem érezte a két dolog között feszülő ellentétet terhesnek a forgatáson vagy utána?

- Nem, hiszen én mindig is lázadtam az engem körülvevő konvenciók ellen. Ennek ellenére, mint tudható, a nézők körében nem aratott osztatlan sikert a film; mondhatni megbukott.

- Elég élesen kritizálja a francia társadalom összetételét ...

- Valóban, de az osztályokra tagolt, statikus, felületes társadalom nem fikció, hanem tényeken alapul. Ettől még persze, akik magukra ismertek lehetnek elutasítóak vele szemben, hiszen szembesülni az igazsággal néha elég fájdalmas.

- Mi késztette a korszakalkotó montázs technika alkalmazására? Sok újítás van ebben a filmben.

- Hogy mennyire korszakalkotó, azt majd az idő dönti el. Nekem így tetszett. Szerintem a hosszú beállítások a realitás érzetét segítik elő és ösztönzik a színészeket a minél hitelesebb játékra.

- Ha jól tudom ez volt az utolsó Franciaországban forgatott filmje. Mik a tervei itt, az Egyesült Államokban?

- Igen, így van, sajnos a háború és a politikai változások szeretett hazám elhagyására kényszerítettek, de bízom benne, hogy munkámat itt is folytathatom és mind magamnak mind a közönségnek örömet szerezhetek munkáimmal.

- Köszönöm az interjút és sok sikert az Újvilágban.

- Köszönöm szépen.

Az interjú befejeződött, mindenki távozni készült, többek között Marnie is. Nem volt miért maradnia. A könyvtárba visszatérve tovább lapozott a könyvben és újabb meglepetésként nem a következő fejezetet látta, hanem egy kiegészítést Jean Renoir munkásságáról.

Sokan sokféle képpen értelmezték Jean Renoir munkásságát. Különböző szempontok alapján különböző korszak-felosztások láttak napvilágot. Vannak akik karrierjét a következő képpen tagolják:

  1. 1924 - 1939: francia alkotások
  2. 1941 - 1950: amerikai alkotások
  3. 1952 - 1969: visszatérés az európai filmművészetbe

Mások nem évszámok, hanem munkastílus alapján osztották fel korszakait:

  • Az impresszionista formanyelv-teremtő (ide sorolható például A szuka, Toni, Lange úr vétkei és a Játékszabály)
  • A propagandista (Miénk az élet, Marseillaise)
  • Az álnaiv

Az utolsó, eddig napvilágot látott tagolás a hang megjelenését vette alapul:

  • Némafilmek (összesen nyolcat készített)
  • A Világháború előtt Franciaországban készült hangosfilmjei
  • Az USA-ban készült filmek (1940-től)

Az egyetlen dolog, amiben mindenki egyetért, hogy filmszerzőként az 1930-as évek Franciaországának legkiemelkedőbb alkotója volt és abban is, hogy a Renoir-i* szerkezet nagyon sokat adott a filmművészetnek.

* Renoir-i szerkezet: A hangsúly a hősök tehetetlen sodródásán van; elkerülhetetlenül haladnak a végkifejlet felé, miközben a cselekmény drámai fordulatai háttérbe szorulnak.

- Ezek a franciák tudtak valamit. Mintha a vérükben lett volna a filmkészítés. Tehetségesnél tehetségesebb alkotók és feltehetőleg a sor még nem ért véget. - gondolta Marnie, miközben becsukta a könyvet.

Szerző: daffodil  2012.10.06. 18:29 Szólj hozzá!

Címkék: film francia filmtörténet Jean Renoir Nana A nagy ábránd A szuka A játékszabály

A bejegyzés trackback címe:

https://themagicoffilms.blog.hu/api/trackback/id/tr594810538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása