9. fejezet: Szürrealista erkölcs


- Szürrealizmus. Hm .... valami rémlik. Freud meg a tudatalatti, szexuális töltet, meghökkentés, valami ilyesmi ...

Kinyitotta a könyvet, fellapozta a 9. fejezetet, de legnagyobb meglepetésére nem történt semmi. A fényt legalábbis nem látta, így elkezdett olvasni.

"Luis Bunuel már megjelenésében sem volt hétköznapi, arcát nehéz volt elfelejteni. Művészete azonban még ennél is markánsabb nyomot hagyott a világban. Első filmjét (Az andalúziai kutya, 1928), melyet Salvador Dalíval együtt írt és rendezett, a szürrealizmus első gyöngyszemeként tartják számon. A film mindössze 15 perc, története gyakorlatilag nincs, a hétköznapi ember számára legalábbis. Persze születtek magyarázatok, értelmezések, de a legfőbb kérdés Az andalúziai kutyával kapcsolatban, hogy szükséges e egyáltalán bármilyen értelmet keresni benne. Nem lehetséges e, hogy csupán egymás után vágott képeket látunk, melyeket csupán a férfi és nő közötti vélt vagy valós viszony kapcsol össze? Hiszen a mozgóképi szürrealizmus is erről szól tulajdonképpen. Meghökkentő felvételek egymás mellé rendezése, teljes mértékben kiiktatva a tudatos gondolkodás lehetőségét, inkább az álmok megmagyarázhatatlan logikáját követve.

Az andalúziai kutya esetében is az álomszerű elbeszélésmód érvényesül, az elmúlt évtizedek alatt kialakult nemzetközi montázs technikát alkalmazva, mely a nézőt akaratlanul is gondolkodásra készteti. Érteni akarja amit lát, holott ez teljesen szükségtelen. Az elején, mikor Bunuel maga is feltűnik, élete során először és utoljára, a vásznon a néző még azt hiheti, hogy valami könnyen befogadhatót fog látni. Aztán a penge-szem találkozással ez fel is borul. Azonosulásra, átélésre teljes mértékben alkalmatlan a film.

A film tökéletesen illeszkedik Bunuel életművébe, kellőképpen megalapozva további munkáit. A mindennapi, megszokott cselekvéseket kifordítja és egy teljesen szürreális szempontból ábrázolja; ezt a feszültséget pedig sohasem oldja fel egy happy end a végén. Sohasem alkalmaz rejtett utalásokat, mindent megmutat a maga naturális valójában, mint például a szőrös hónalj, a baleset, vagy a szexuális zaklatás. Több valóságsíkon zajlik a cselekmény, melyet Az andalúziai kutyában például a szobából a tengerpartra kilépés is szimbolizál. Összességében elmondhatjuk, hogy a polgárpukkasztás és a zavarkeltés igen erős motivációk voltak Bunuel számára."

- Szép kis leírás. Kéne látni a filmet, hogy érthető legyen. - még szinte ki sem mondta ezt Marnie, a vele szemközt lévő falon megpillantotta a kezdő képkockákat. Végignézte a filmet és eltöprengett a jelentés keresésének szükségességéről.

- Ha akarunk persze beleláthatunk dolgokat, de ez is szubjektív lesz, mint a dokumentumfilmek esetében. Ki mit hozott magával, az fogja befolyásolni a következtetéseit. Szerintem egy nehezen érthető zseni munkája ez és abban sem vagyok biztos, hogy ő maga tudta mit csinál. Meglehet, ő maga sem tudná megmagyarázni amit csinált ...

Marnie becsukta a könyvet és visszatette a polcra.

- A hangosfilmek idejében némafilmet csinálni, na ez az igazi bátorság. Bár most már jöhetne valami rendesen beszélő, egyszerűen értelmezhető film is, mert ezek csak jól összezavarnak. Túl sok ez így egyszerre...

 

Szerző: daffodil  2012.09.13. 21:50 Szólj hozzá!

Címkék: film spanyol szürrealizmus filmtörténet Andalúziai kutya Bunuel

A bejegyzés trackback címe:

https://themagicoffilms.blog.hu/api/trackback/id/tr764770136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása