Marnie viszonylag könnyen talált egy mozit, ahol meg tudta nézni Chaplin Nagyvárosi fények című filmjét. Ám mikor kilépett a vetítés után, meglepő dolgot tapasztalt. Mintha nem ugyanott lett volna. Teljesen más volt az utcakép, mintha legalább 5 évet ugrott volna az időben. Egy rikkancs fiútól gyorsan vett egy újságot és legnagyobb megdöbbenésére 1936-os dátum volt ráírva.

- Tehát pontosan 5 évvel vagyunk később. - vonta le a következtetést Marnie.

Az újságot átlapozva pedig, a kultúra rovatban nem mást talált, mint Charlie Chaplin legújabb filmjének, a Modern időknek az értékelését. A cikk, nem meglepő módon azzal kezdődött, hogy vajon Chaplin feladja e valaha a némafilmek készítését, vagy dacolva a változásokkal kitart az elvei mellett. Az előző filmjéhez képest ugyanis markáns változások a hangás terén nem következtek be, mindössze egy érthetetlen szövegű dal és több zeneiség jellemzi a Modern Időket, na meg egy igen szembetűnő változás a csavargó világban elfoglalt helyét tekintve. Eddig mindig egyedül volt a világgal szemben, most azonban a gyárban sok hozzá hasonló helyzetű van. Ők együtt képviselik az egyik oldalt és a társadalmi létra magasabb fokán állók a másikat. A gyár maga egy némafilm klasszikus ( Fritz Lang: Metropolis) utánzatának tűnik, írta az újság, és meglehetősen utópisztikus elképzelés a dolgozókat figyelő televízió rendszer.

- Tiszta Orwelli 'Nagy testvér' - mosolyodott el Marnie.

Az újság szerint a Chaplintől megszokott egységes történet is megváltozott, a Modern időket szerintük három egységre lehet osztani.

- Érdekes, az Aranylázban is három fő irányvonal volt. - tűnődött a lány, majd folytatta az olvasást.

Az első részben a gépesítés és az emberi tényező fontosságának csökkenése áll. Ezt követi a második, ahol visszatér a csavargó klasszikus, megszokott helyzetkomikumaival, burleszk jeleneteivel és megint egyedül van a társadalommal szemben. A harmadik egységben pedig párra talál és kisétál a képből, tekinthetjük ezt egyfajta búcsúnak is? Tette fel a kérdést a lap.

Marnie becsukta az újságot és ekkor végre meglátta megint a fényt, ami végre hazaviszi. A könyvtárban persze minden olyan volt, mint mikor otthagyta, ott csak pár óra telt el.

- Na jó, de ma már tudjuk, hogy a csavargó karakter eltűnése nem jelentette Chaplin karrierjének is a végét, hiszen végül nagyon sikeresek lettek a hangosfilmjei is. Erről nincs itt egy szó sem? Mi van a Diktátorral? Igen nagy port kavart vele és szinte mindenki bírálta őt érte. Aztán ott volt Monsieur Verdoux is ami karrierje egyik nagy választóvonala volt, már ami a témaválasztást illeti. És különben is, 1966-ban készült az utolsó filmje. Mi van az eddigi munkásságával?

Hiába lapozta a könyvet, Marnie nem találta meg benne kérdéseire a válaszokat és ez feldühítette. Jobbnak látta, ha haza megy.

Szerző: daffodil  2012.09.22. 23:54 Szólj hozzá!

Címkék: film filmtörténet Chaplin Aranyláz Nagyvárosi fények Modern idők

A bejegyzés trackback címe:

https://themagicoffilms.blog.hu/api/trackback/id/tr694785423

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása